Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2007 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7 Mijn cultuur, mijn identiteit

Politieke, ideologische en affectieve aspecten van levensverhalen

Auteur : Angela Roothaan

Gepubliceerd in: De betekenis van levensverhalen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

We leven in een periode waarin traditionele levensverbanden sterk onder druk staan. In het westen is dit al enkele eeuwen een zich steeds verder verspreidend verschijnsel door de voortschrijdende modernisering van de maatschappelijke en persoonlijke werkelijkheid. Maar de laatste decennia is de dynamiek van de modernisering in alle uithoeken van de wereld aan het doordringen. Kleinschalige, nagenoeg autarkische of op ruil gebaseerde samenlevingsvormen maken plaats voor geldeconomieën die in principe iedereen met iedereen verbinden.
Voetnoten
1
Zie voor een uiteenzetting van twee verschillende klassieke hermeneutische benaderingen, die van Gadamer en Dilthey, de bijdrage in dit boek van HansJan Kuipers (hoofdstuk 13). Wil men aan de principiële onafsluitbaarheid van en het conflictueuze in levensverhalen recht doen, dan moet men gebruikmaken van de deconstructieve hermeneutiek van Derrida. Zie hiervoor Roothaan (2001).
 
2
Cf. hetgeen Isarin (2002) schrijft over identiteit en levensverhaal van gehandicapte kinderen. In hun identiteitsbepaling speelt de blik van de ander, zowel van de ouders als van deskundigen, een grotere rol dan in die van een min of meer gezond persoon. Toch is veel van wat zij schrijft over eigenheid en alteriteit, met name haar verwerking van filosofen als Buber en Levinas, toepasbaar op de identiteitsconstructie van ieder individu.
 
Literatuur
go back to reference Arendt, H. (1964). Eichmann in Jerusalem: A report on the banality of evil (2e herz. en uitgebr. uitgave). New York: Viking Press. Arendt, H. (1964). Eichmann in Jerusalem: A report on the banality of evil (2e herz. en uitgebr. uitgave). New York: Viking Press.
go back to reference Arendt, H. (1998 [1958]). The human condition. Chicago & London: The University of Chicago Press. Arendt, H. (1998 [1958]). The human condition. Chicago & London: The University of Chicago Press.
go back to reference Benhabib, S. (2002). The claims of culture: Equality and diversity in the global era. Princeton: Princeton University Press. Benhabib, S. (2002). The claims of culture: Equality and diversity in the global era. Princeton: Princeton University Press.
go back to reference Isarin, J. (2002). De eigen ander: Moeders, deskundigen en gehandicapte kinderen. Filosofie van een ervaring. Budel: Damon. Isarin, J. (2002). De eigen ander: Moeders, deskundigen en gehandicapte kinderen. Filosofie van een ervaring. Budel: Damon.
go back to reference Roothaan, A. (2001). Levenservaring en levensoriëntatie: Elementen voor een theorie van spirituele identiteit. In: G. Groenewoud e.a. (red.), Tegenwoordigheid van Geest: Opstellen over spiritualiteit en mensbeschouwing (pp. 13–28). Zoetermeer: Meinema. Roothaan, A. (2001). Levenservaring en levensoriëntatie: Elementen voor een theorie van spirituele identiteit. In: G. Groenewoud e.a. (red.), Tegenwoordigheid van Geest: Opstellen over spiritualiteit en mensbeschouwing (pp. 13–28). Zoetermeer: Meinema.
go back to reference Roothaan, A. (2002). Westerse waarden als voorwaarden voor een spirituele levensoriëntatie: Een narratief-hermeneutische articulatie. Gereformeerd theologisch tijdschrift (pp. 179–188). Kampen: Uitgeverij Kok. Roothaan, A. (2002). Westerse waarden als voorwaarden voor een spirituele levensoriëntatie: Een narratief-hermeneutische articulatie. Gereformeerd theologisch tijdschrift (pp. 179–188). Kampen: Uitgeverij Kok.
go back to reference Taylor, Ch. (1982). Responsibility for self. In: G. Watson (ed.), FreeWill (pp. 111–126). Oxford: Oxford University Press. Taylor, Ch. (1982). Responsibility for self. In: G. Watson (ed.), FreeWill (pp. 111–126). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Taylor, Ch. (1989). Sources of the self:The making of the modern identity. Cambridge: Cambridge University Press. Taylor, Ch. (1989). Sources of the self:The making of the modern identity. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Urban Walker, M. (1998). Moral understandings: A feminist study in ethics. New York/ London: Routledge. Urban Walker, M. (1998). Moral understandings: A feminist study in ethics. New York/ London: Routledge.
go back to reference Wiwa, K. (2001 [oorspr. Engelstalige uitg. 2000]). Zoon van een heilige. Breda: De Geus. Wiwa, K. (2001 [oorspr. Engelstalige uitg. 2000]). Zoon van een heilige. Breda: De Geus.
Metagegevens
Titel
7 Mijn cultuur, mijn identiteit
Auteur
Angela Roothaan
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6400-8_9