Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Diagnostiek

Auteurs : Marleen Derkman, Sascha Roos, Emilie van Tetering

Gepubliceerd in: Psycho-educatie over ADHD aan kinderen, jongeren en hun omgeving

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het is belangrijk om mogelijke kenmerken van ADHD bij kinderen en jongeren tijdig te herkennen en signaleren als hierdoor belemmeringen worden ondervonden in hun dagelijks functioneren. Signalering kan leiden tot een eventuele doorverwijzing voor diagnostiek naar ADHD. In dit hoofdstuk beschrijven we – op basis van de geldende richtlijnen – de aspecten die belangrijk zijn in de diagnostiek van ADHD-klachten bij kinderen en jongeren. We staan stil bij belangrijke factoren waarmee rekening moet worden gehouden in de diagnostiekfase, evenals de diagnostische methoden en middelen. We beschrijven welke facetten belangrijk zijn in een beschrijvende diagnose en leggen uit wat het verschil is tussen een diagnose en classificatie. Tot slot bespreken we de in- en exclusiecriteria van de DSM-5-classificatie ADHD.
Literatuur
go back to reference APA (American Psychiatric Association). (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5e druk). APA. APA (American Psychiatric Association). (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5e druk). APA.
go back to reference Danckaerts, M., & Westermann, G. M. A. (2014). Aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis. In F. C. Verhulst, F. Verheij, & M. Danckaerts (Red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie (pag. 225–254). Koninklijke Van Gorcum BV. Danckaerts, M., & Westermann, G. M. A. (2014). Aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis. In F. C. Verhulst, F. Verheij, & M. Danckaerts (Red.), Kinder- en jeugdpsychiatrie (pag. 225–254). Koninklijke Van Gorcum BV.
go back to reference Hein, I., & Muskens, J. B. (2022). Kinder- en jeugdpsychiatrisch onderzoek. In R. Lindauer & W. G. Staal (Red.), Handboek kinder- en jeugdpsychiatrie (pag. 91–102). Boom uitgevers. Hein, I., & Muskens, J. B. (2022). Kinder- en jeugdpsychiatrisch onderzoek. In R. Lindauer & W. G. Staal (Red.), Handboek kinder- en jeugdpsychiatrie (pag. 91–102). Boom uitgevers.
go back to reference Muskens, J. B., Velders, F. P., & Staal, W. G. (2017). Medical comorbidities in children and adolescents with autisme spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorders: A systematic review. Europian Child and Adolescent Psychiatry, 26(9), 1093–1103.CrossRef Muskens, J. B., Velders, F. P., & Staal, W. G. (2017). Medical comorbidities in children and adolescents with autisme spectrum disorders and attention deficit hyperactivity disorders: A systematic review. Europian Child and Adolescent Psychiatry, 26(9), 1093–1103.CrossRef
go back to reference Slaats-Willemse, D. (2011). ADHD – Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. In H. Swaab, A. Bouma, J. Hendriksen, & C. König (Red.), Klinische kinderneuropsychologie (pag. 539–570). Uitgeverij Boom. Slaats-Willemse, D. (2011). ADHD – Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. In H. Swaab, A. Bouma, J. Hendriksen, & C. König (Red.), Klinische kinderneuropsychologie (pag. 539–570). Uitgeverij Boom.
go back to reference Sparrow, E. P., & Erhardt, D. (2014). Essentials of ADHD assessment for children and adolescents. John Wiley & Sons Inc. Sparrow, E. P., & Erhardt, D. (2014). Essentials of ADHD assessment for children and adolescents. John Wiley & Sons Inc.
go back to reference Taylor, E. (2009). Developing ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(1–2), 126–132.CrossRefPubMed Taylor, E. (2009). Developing ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(1–2), 126–132.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Diagnostiek
Auteurs
Marleen Derkman
Sascha Roos
Emilie van Tetering
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2923-6_2