Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Ervarend leren

Auteur : Th. Ruikes

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de afgelopen twintig jaar is in de Nederlandse en Vlaamse jeugdzorg steeds meer gebruikgemaakt van projecten ervarend leren. Geleidelijk aan zijn uitgewerkte methodieken en programma’s ontstaan. Dit hoofdstuk bevat een overzicht van de stand van zaken van het ervarend leren in Nederland.
Voetnoten
1
Voor een uitgebreide beschrijving van diverse theorieën wordt verwezen naar de literatuurlijst bij dit hoofdstuk. Informatie over achtergronden, theorieën, methodieken, opleiding, onderzoek en projecten zie: www.ervarendleren.nl
 
Literatuur
go back to reference Berg, P. van den, & Scholte, E. (1986). Overleven om te leven: een onderzoek van het proces en de effekten van een overlevingstrektocht van de Stichting Haagse Hervormde Kindertehuizen in de periode april-augustus 1985. Den Haag: Stichting Haagse Hervormde Kinderhuizen. Berg, P. van den, & Scholte, E. (1986). Overleven om te leven: een onderzoek van het proces en de effekten van een overlevingstrektocht van de Stichting Haagse Hervormde Kindertehuizen in de periode april-augustus 1985. Den Haag: Stichting Haagse Hervormde Kinderhuizen.
go back to reference Duindam, T., Glas, M. , & Ploeg, J. van der (1996). De Sprong Wagen. Activerende hulpverlening in de jeugdzorg. Utrecht: NIZW. Duindam, T., Glas, M. , & Ploeg, J. van der (1996). De Sprong Wagen. Activerende hulpverlening in de jeugdzorg. Utrecht: NIZW.
go back to reference Dijk, A.G. van, & Hilhorst, N.C. (1992). Eindrapportage overall-evaluatie experimenten ervaringsleren in de jeugdhulpverlening. Amsterdam: Van Dijk, Van Soomeren en Partners. Dijk, A.G. van, & Hilhorst, N.C. (1992). Eindrapportage overall-evaluatie experimenten ervaringsleren in de jeugdhulpverlening. Amsterdam: Van Dijk, Van Soomeren en Partners.
go back to reference Fatke, R. (1988). Erlebnispädagogik – Grundlagen und Grenzen. Sozialarbeit, 20, (6), 21-32. Fatke, R. (1988). Erlebnispädagogik – Grundlagen und Grenzen. Sozialarbeit, 20, (6), 21-32.
go back to reference Gageldonk, A. van, & Bartel, A. (1990). Evaluatieonderzoek in de jeugdhulpverlening. Leiden: COJ. Gageldonk, A. van, & Bartel, A. (1990). Evaluatieonderzoek in de jeugdhulpverlening. Leiden: COJ.
go back to reference Gass, M.A. (1993). Foundations of adventure therapy. In M. Gass (Ed.), Adventure therapy: Therapeutic applications of Adventure programming (pp. 3-11). Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company. Gass, M.A. (1993). Foundations of adventure therapy. In M. Gass (Ed.), Adventure therapy: Therapeutic applications of Adventure programming (pp. 3-11). Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company.
go back to reference Heckmair, B., & Michl, W. (1993). Erleben und lernen. Einstieg in die Erlebnispädagogik. Berlin: Luchterhand. Heckmair, B., & Michl, W. (1993). Erleben und lernen. Einstieg in die Erlebnispädagogik. Berlin: Luchterhand.
go back to reference Kimball, R.O., & Bacon, St. (1989). The wilderness challenge model. In R.D. Lyman, S. Prentice-Dunn & S. Gabel (Eds.), Residential and inpatient treatment of children and adolescents (pp. 143-154). New York: Plenum Publishing Corporation. Kimball, R.O., & Bacon, St. (1989). The wilderness challenge model. In R.D. Lyman, S. Prentice-Dunn & S. Gabel (Eds.), Residential and inpatient treatment of children and adolescents (pp. 143-154). New York: Plenum Publishing Corporation.
go back to reference Kolb, D.A. (1984). Experiential learning. Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs N.J.: Prentice-Hall. Kolb, D.A. (1984). Experiential learning. Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs N.J.: Prentice-Hall.
go back to reference Miles, J.C., & Priest, S. (1999). Adventure Programming. State College (PA): Venture Publishing Inc. Miles, J.C., & Priest, S. (1999). Adventure Programming. State College (PA): Venture Publishing Inc.
go back to reference Nadler, R.S., & Luckner, J.L. (1992). Processing the adventure experience. Theory and practice. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company. Nadler, R.S., & Luckner, J.L. (1992). Processing the adventure experience. Theory and practice. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company.
go back to reference Priest, J., & Dixon, T. (1990). Safety practices in adventure programming. Boulder: American Association of Experiential Learning. Priest, J., & Dixon, T. (1990). Safety practices in adventure programming. Boulder: American Association of Experiential Learning.
go back to reference Ruikes, Th.J.M. (1994). Ervaren en leren. Theorie en praktijk van het ervaringsleren voor jeugdhulpverlening, jeugdbescherming en jeugdwerk. Utrecht: SWP. Ruikes, Th.J.M. (1994). Ervaren en leren. Theorie en praktijk van het ervaringsleren voor jeugdhulpverlening, jeugdbescherming en jeugdwerk. Utrecht: SWP.
go back to reference Ruikes, Th.J.M., & Deckers, E.J. (1998). De Tukker; activerende vaar-leer-werkprojecten voor jongeren. Enschede: BJ Twente. Ruikes, Th.J.M., & Deckers, E.J. (1998). De Tukker; activerende vaar-leer-werkprojecten voor jongeren. Enschede: BJ Twente.
go back to reference Senninger, T. (2000). Abenteuer leiten – in Abenteuern leiten. Münster: Ökotopia Verlag. Senninger, T. (2000). Abenteuer leiten – in Abenteuern leiten. Münster: Ökotopia Verlag.
go back to reference Vries, D. de, & Scholte, E.M. (1996). Overlevingstrektocht als begeleidingsmiddel: voettrektochten – doelstellingen. In W. Hellinckx (red.), Kwaliteit in de hulpverlening met betrekking tot kinderen met psychosociale problemen (pp. 225-227). Leuven/Amersfoort: Acco. Vries, D. de, & Scholte, E.M. (1996). Overlevingstrektocht als begeleidingsmiddel: voettrektochten – doelstellingen. In W. Hellinckx (red.), Kwaliteit in de hulpverlening met betrekking tot kinderen met psychosociale problemen (pp. 225-227). Leuven/Amersfoort: Acco.
Metagegevens
Titel
Ervarend leren
Auteur
Th. Ruikes
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7141-9_6