Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

30. Groepstherapie

Auteur : L. Tijhuis

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Groepstherapie is een verzamelnaam voor uiteenlopende vormen van groepswerk in de jeugdzorg. De groep wordt als een therapeutisch instrument gebruikt om problemen op te lossen, om veranderingen te bewerkstelligen, oftewel om de groei van kinderen en jongeren te bevorderen.
Literatuur
go back to reference Blankstein, J. (1971). Herhaling van gezinsrelatiepatronen in een behandelingstehuis. (Academisch proefschrift) Utrecht. Blankstein, J. (1971). Herhaling van gezinsrelatiepatronen in een behandelingstehuis. (Academisch proefschrift) Utrecht.
go back to reference Collot d’Escury-Koenigs, A., Engelen-Snaterse, T., & Tijhuis, L. (red.) (1991). Gelukkig op school? Emotionele stoornissen en het functioneren op school. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger. Collot d’Escury-Koenigs, A., Engelen-Snaterse, T., & Tijhuis, L. (red.) (1991). Gelukkig op school? Emotionele stoornissen en het functioneren op school. Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Collot d’Escury-Koenigs, A., Engelen-Snaterse, T., & Mackaay-Cramer, E. (red.) (1995). Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Collot d’Escury-Koenigs, A., Engelen-Snaterse, T., & Mackaay-Cramer, E. (red.) (1995). Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Lande, J. van de (red.) (1982). Opgenomen in de groep. Deventer: Van Loghum Slaterus. Lande, J. van de (red.) (1982). Opgenomen in de groep. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Ringrose, H., & Nijenhuis, E. (1986). Bang zijn voor andere kinderen. Omgang en therapie met sociaal onhandige kinderen. Groningen: Wolters-Noordhoff. Ringrose, H., & Nijenhuis, E. (1986). Bang zijn voor andere kinderen. Omgang en therapie met sociaal onhandige kinderen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Ringrose, H. (1998). Gedragstherapeutische groepstherapie en Sociale vaardigheidstraining bij kinderen. In P. Prins & J. Bosch (red.), Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jongeren (pp. 134-162). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Ringrose, H. (1998). Gedragstherapeutische groepstherapie en Sociale vaardigheidstraining bij kinderen. In P. Prins & J. Bosch (red.), Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jongeren (pp. 134-162). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Scheidlinger, S., & Tijhuis, L. (1993). Groepspsychotherapie met jonge adolescenten. Tijdschrift Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 20 (4), 170-196. Scheidlinger, S., & Tijhuis, L. (1993). Groepspsychotherapie met jonge adolescenten. Tijdschrift Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 20 (4), 170-196.
go back to reference Tijhuis, L. (1990). Groepstherapie en adolescenten: een kijkje in de internationale keuken van groepstherapeuten die met groepen kinderen en adolescenten werken. Groepspsychotherapie, 24 (4), 22-30. Tijhuis, L. (1990). Groepstherapie en adolescenten: een kijkje in de internationale keuken van groepstherapeuten die met groepen kinderen en adolescenten werken. Groepspsychotherapie, 24 (4), 22-30.
go back to reference Tijhuis, L. (1991). Ontwikkelingen in de groepspsychotherapie voor kinderen en adolescenten. Tijdschrift Kinder- en jeugdpsychotherapie, 18 (1), 4-29. Tijhuis, L. (1991). Ontwikkelingen in de groepspsychotherapie voor kinderen en adolescenten. Tijdschrift Kinder- en jeugdpsychotherapie, 18 (1), 4-29.
go back to reference Tijhuis, L. (1993). Inleiding groepspsychotherapie met kinderen en adolescenten. In T. Berk, M. Bolten, E. Gans & H. Koksma (red.), Handboek Groepspsychotherapie, Deel J (pp. 1-36). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Tijhuis, L. (1993). Inleiding groepspsychotherapie met kinderen en adolescenten. In T. Berk, M. Bolten, E. Gans & H. Koksma (red.), Handboek Groepspsychotherapie, Deel J (pp. 1-36). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Tijhuis, L. (1994). Steungevende groepspsychotherapie voor adolescenten met weinig ik-sterkte. In T. Berk, M. Bolten, E. Gans & H. Koksma (red.), Handboek Groepspsychotherapie, Deel J (pp. 71-122). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Tijhuis, L. (1994). Steungevende groepspsychotherapie voor adolescenten met weinig ik-sterkte. In T. Berk, M. Bolten, E. Gans & H. Koksma (red.), Handboek Groepspsychotherapie, Deel J (pp. 71-122). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Tijhuis, L. (1999). Boekbespreking Personzentrierte Psychotherapie mit Kindern und Jugendlichen (Boeck-Singelman, C.(Hrsg.), Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 37 (3), 222-235. Tijhuis, L. (1999). Boekbespreking Personzentrierte Psychotherapie mit Kindern und Jugendlichen (Boeck-Singelman, C.(Hrsg.), Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 37 (3), 222-235.
go back to reference Tijhuis, L. (2001). Individuatie en binding: de emotionele ontwikkeling van adolescenten in de therapiegroep met leeftijdsgenoten. Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 39 (3), 165-181. Tijhuis, L. (2001). Individuatie en binding: de emotionele ontwikkeling van adolescenten in de therapiegroep met leeftijdsgenoten. Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 39 (3), 165-181.
go back to reference Wiel, N. van de (2002). The effect of manualized behavior therapy with disruptive behavior disordered children in everyday clinical practice: A randomised clinical trial. (Academisch proefschrift) Utrecht. Wiel, N. van de (2002). The effect of manualized behavior therapy with disruptive behavior disordered children in everyday clinical practice: A randomised clinical trial. (Academisch proefschrift) Utrecht.
go back to reference KOPP: kinderen van ouders met psychiatrische problematiek KOPP: kinderen van ouders met psychiatrische problematiek
go back to reference PDD-NOS: pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anders omschreven PDD-NOS: pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anders omschreven
go back to reference RIAGG: regionale instelling voor ambulante geestelijke gezondheidszorg RIAGG: regionale instelling voor ambulante geestelijke gezondheidszorg
Metagegevens
Titel
Groepstherapie
Auteur
L. Tijhuis
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7141-9_30