Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | Boek

Handleiding schematherapie voor ouders en het jonge kind

Auteurs: Esra Schuiling, Jeffrey Roelofs

Uitgeverij: BSL Media & Learning

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Dit boek helpt therapeuten stap voor stap gezinsgerichte schematherapie te geven. Het boek is primair bedoeld voor therapie bij ouders met jonge kinderen (0-5 jaar), maar de oefeningen in het boek kunnen net zo goed toegepast worden bij ouders van oudere kinderen in andere ontwikkelingsfasen. Deze behandelmethode is zowel toepasbaar bij groepstherapie als individuele therapie. Bij dit therapeutenboek hoort een apart werkboek voor ouders.

Handleiding schematherapie voor ouders en het jonge kind biedt een duidelijk theoretisch kader voor gezinsgerichte schematherapie voor ouders in de fase van pril ouderschap. Dat doet het aan de hand van het ontstaan van vroegkinderlijk onaangepaste schema’s, met de basisbehoeften van ouder en kind als rode draad. Het boek beschrijft helder, concreet en met veel casuïstiek het protocol voor ouders met persoonlijkheidsproblematiek. Het boek bespreekt verschillende toepassingen van schematherapie voor ouders die is gericht op het doorbreken van intergenerationele hechtingsproblematiek. Ten slotte staat het ook stil bij de mogelijke valkuilen en moeilijkheden van schematherapie voor ouders. Daarmee is het een geschikte therapie voor alle (aanstaande) ouders en gezinnen – in welke vorm dan ook.

Inhoudsopgave

Voorwerk
1. Inleiding gezinsgerichte schematherapie voor ouders en het jonge kind
Samenvatting
In de inleiding wordt het theoretisch kader en het belang van gezinsgerichte schematherapie voor ouders in de fase van pril ouderschap beschreven. De theoretische achtergrond wordt toegelicht aan de hand van het ontstaan van vroegkinderlijk onaangepaste schema’s met de basisbehoeften van ouder en kind als rode draad. Er wordt daarnaast aandacht besteed aan hechting, de invloed van hormonale veranderingen, kindfactoren en maatschappelijke en culturele normen. De integratie van schematherapie en IMH in gezinsgerichte schematherapie voor (aanstaande) ouders wordt geïntroduceerd voor zowel groepstherapie, individueel, partnerrelatie en het systeem. Tevens wordt stilgestaan bij recent onderzoek naar schematherapie voor ouders.
Esra Schuiling, Jeffrey Roelofs
2. Algemene beschrijving GST mama’s
Samenvatting
In dit hoofdstuk wordt een algemene beschrijving van het protocol GST mama’s toegelicht. GST mama’s bestaat uit een combinatie van groepsbijeenkomsten, individuele gesprekken en partnerrelatiegesprekken. Het is gebaseerd op de schematherapie voor groepen van Farrell & Shaw bestaande uit cognitieve, ervaringsgerichte en gedragstechnieken verrijkt met experiëntiële technieken gericht op de ouder-kindrelatie geïnspireerd door de IMH-visie. De oefeningen in het GST mama’s protocol kunnen ook worden toegepast bij individuele schematherapiebehandelingen. Er wordt in dit hoofdstuk aandacht besteed aan de indicatiestelling, vormgeving en fasering van GST mama’s. Limited co-parenting als attitude van de therapeut wordt nader toegelicht. Het doel van GST mama’s is het vergroten van het ouderlijk reflectief vermogen en de gezonde-volwassen-kant van de ouder om sensitief te kunnen reageren op de behoeften van het kind.
Esra Schuiling, Jeffrey Roelofs
3. Fase I: Verbinding en begrijpen schemamodi-model
Samenvatting
Het GST mama’s protocol bestaat uit drie verschillende fases. In dit hoofdstuk wordt de eerste fase van het GST mama’s protocol per sessie beschreven. In de eerste fase maken de cliënten kennis met elkaar, de verschillende schema’s en de modi. Cliënten maken hun eigen schemamodi-model waarin zij hun eigen schema’s en modi in kaart brengen en hoe deze kanten zijn ontstaan door leerervaringen in de jeugd en de opvoeding. Experiëntiële technieken als de bubbelimaginatie en blije-kind-oefeningen worden geïntroduceerd. De sessies zijn gericht op het bevorderen van cohesie en verbinding. Technieken: veiligheidsbubbelimaginatie, eigen modi-diagnosemodel maken, het Web, blije-kind-oefeningen, modi-dagboek. Veiligheid en verbinding zijn de basisbehoeften waar de meeste focus op ligt in deze fase.
Esra Schuiling, Jeffrey Roelofs
4. Fase II: Ervaringsleren (groepsimaginaties, stoelentechnieken, rollenspellen)
Samenvatting
In dit hoofdstuk wordt de tweede en langste fase van de GST mama’s per sessie beschreven. In de tweede fase wordt voornamelijk gewerkt met de modi. De cliënten herkennen inmiddels hun verschillende modi. Middels experiëntiële oefeningen zoals imaginatie-oefeningen, stoelentechnieken, rollenspellen en ook door de interactie met de andere groepsleden worden zij zich bewust welke modi en vroegkinderlijke herinneringen worden getriggerd in het contact met hun kind(eren). Door middel van imaginaire rescripting worden leerervaringen vanuit het verleden bewerkt. De moeders leren door middel van imaginaties en huiswerkopdrachten te reflecteren over hun kind. Zij leren een voorstelling te maken over wat hun kind mogelijk zou kunnen denken, voelen en nodig hebben. Ook is er aandacht voor de partnerrelatie en het ouderschap.
Esra Schuiling, Jeffrey Roelofs
5. Fase III: Gezonde volwassene en autonomie
Samenvatting
In dit hoofdstuk wordt de derde en laatste fase van het GST mama’s protocol per sessie beschreven. De laatste fase is gericht op het vergroten en versterken van de gezonde volwassene, het losmaken van de groep, autonomie en gedragsverandering. Technieken hiervoor zijn o.a. gezonde-volwassene-imaginaties en rollenspellen, flash-cards en complimentenkaarten. In deze fase leren cliënten om in contact te komen met hun eigen gezonde-volwassene-kant en sensitief te reageren op de behoefte van hun kindje. Een onderdeel van deze fase is dat zij een brief schrijven aan hun kind.
Esra Schuiling, Jeffrey Roelofs
6. Verschillende toepassingen schematherapie voor (aanstaande) ouders en aandachtspunten
Samenvatting
In dit hoofdstuk worden de verschillende toepassingen van schematherapie voor ouders besproken zowel individueel als in groepsverband. De individuele sessies die bij het GST mama’s protocol horen worden toegelicht, maar ook hoe je schematherapie voor ouders in een individuele setting of met beide ouders kan toepassen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan schematherapie en het uitnodigen van het jonge kind in de kamer.
Esra Schuiling, Jeffrey Roelofs
7. Schematherapie bij een (onvervulde) kinderwens en tijdens de zwangerschap
Samenvatting
In dit hoofdstuk wordt er aandacht besteed aan hoe je schematherapie kunt toepassen wanneer er nog geen feitelijke baby is, maar een (onvervulde) wens of tijdens de zwangerschap. Het gaat veelal over de betekenis van het moeder of vader worden voor de cliënte en welke schema’s dan worden geactiveerd, waardoor een moeder zich niet kan en durft te hechten aan de baby in de buik of last heeft van angst en somberheidsgevoelens.
Esra Schuiling, Jeffrey Roelofs
8. Mogelijke valkuilen en moeilijkheden
Samenvatting
In dit hoofdstuk wordt stilgestaan bij welke valkuilen en moeilijkheden je mogelijk tegen kunt komen met deze specifieke doelgroep van kwetsbare ouders.
Esra Schuiling, Jeffrey Roelofs
Nawerk
Meer informatie
Titel
Handleiding schematherapie voor ouders en het jonge kind
Auteurs
Esra Schuiling
Jeffrey Roelofs
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Elektronisch ISBN
978-90-368-3126-0
Print ISBN
978-90-368-3125-3
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3126-0