In dit onderzoek werd een cognitief-gedragstherapeutische interventie in het basisonderwijs vergeleken met een wachtlijstconditie. Ook werd onderzocht of actieve participatie van leerkrachten dan wel psycho-educatie aan de leerkracht tot gunstiger behandeleffecten leidden. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 173 kinderen van 8 tot en met 12 jaar, grotendeels afkomstig uit gezinnen met een laag tot gemiddelde SES (79 %) en met diverse etnische achtergronden (63 % van niet-Westerse origine). Trainers (n = 13) en co-trainers (n = 22) verzorgden de interventie in duo’s. De gegevens werden met behulp van Multilevel Analyse geanalyseerd en Cohen’s d werd berekend. Ouders en leerkrachten rapporteerden een significante afname van opstandig en antisociaal gedrag (Cohen’s d = 0,31). De verbeteringen bleken stabiel of namen toe bij follow-up (Cohen’s d = 0,39). Er werden geen effecten van de leerkrachtcondities gevonden direct na de behandeling, maar bij follow-up bleken leerkrachten uit de educatieve conditie minder probleemgedrag te rapporteren. Conclusie is dat behandeling van opstandig en antisociaal gedrag binnen de schoolcontext effectief kan zijn.