Kramer AWM. Leidt de huisartsopleiding, en in het bijzonder de ELWP, op tot competente huisartsen? Huisarts Wet 2004;47(8):368-71.
Dit artikel gaat nader in op een landelijk onderzoek naar de bijdrage van de huisartsopleiding aan de verwerving van klinische competentie bij huisartsen in opleiding (haio’s). Het richt zich met name op één onderdeel van deze opleiding: de periode waarin haio’s stage lopen in ziekenhuizen, verpleeghuizen en GGZ-instellingen (de zogenaamde externe leerwerkperiode, de ELWP). Het onderzoek vond plaats van 1995 tot 1999 en betrof de twee- en driejarige opleiding.
De driejarige opleiding bleek voldoende bij te dragen aan huisartsgeneeskundige kennis en klinische vaardigheden, maar onvoldoende aan communicatievaardigheden. Het aandeel daarbij van stages in een huisartsenpraktijk was groter dan dat van de ELWP. Ook werd duidelijk dat de driejarige opleiding tot een hoger niveau van klinische competentie leidde dan de tweejarige opleiding.
Bij nadere beschouwing van de ELWP lijken gebrek aan duidelijke formulering van leerdoelen voor deze periode en twijfels over de kwaliteit van het onderwijs en de positie ervan midden in het curriculum een mogelijke verklaring voor de lage leeropbrengst. Hoewel de ELWP inmiddels is veranderd waarbij aan bovengenoemde aspecten voor een belangrijk deel tegemoet is gekomen, ontbreekt een principiële discussie over nut en inrichting van deze periode. Verder onderzoek naar deze periode blijft daarom nodig.