Veel methoden om invoeringsproblemen op te sporen zijn afkomstig uit wetenschappelijk onderzoek, maar eenvoudige varianten ervan kunnen uitstekend ten behoeve van verbeterprojecten worden gebruikt. Een enquête is vooral geschikt om bij een groot aantal zorgverleners of patiënten te toetsen in hoeverre zij bepaalde factoren als belemmerend of bevorderend ervaren. De validiteit is waarschijnlijk beter naarmate de vragen duidelijker gaan over concrete situaties waarin men een nieuwe werkwijze al dan niet heeft toegepast. Mondelinge of telefonische interviews met hulpverleners en patiënten kunnen inzicht geven in de context van, ervaringen met en opvattingen over de vernieuwing. Het voordeel boven enquêtes is dat kan worden doorgevraagd naar achterliggende redenen. De meerwaarde van interviews met groepen kan zijn dat de communicatie tussen groepsleden zaken naar boven brengt die niet in individuele interviews zouden zijn ontdekt. Routinematig verzamelde gegevens kunnen allereerst inzicht geven in de verleende zorg en eventuele tekorten daarin. Als voldoende zaken zijn vastgelegd, kan bovendien door middel van multivariate analyse de invloed van bepaalde factoren op de zorgverlening worden nagegaan. Met behulp van verschillende technieken kan men gevonden factoren ordenen en prioriteren, bijvoorbeeld om de factoren te rangschikken naar volgorde van belangrijkheid (paretogram), de oorzaken van een probleem te ordenen (visgraatdiagram) of een zorgproces in beeld te brengen (stroomdiagram). Het is zinvol om beïnvloedende factoren te onderscheiden naar factoren die het effect van een implementatiestrategie modereren dan wel mediëren. Modererende factoren worden zelf niet beïnvloed door de interventies, maar geven aan wat de effectiviteit ervan is in subgroepen binnen de doelgroep. Mediërende factoren worden wel beïnvloed door de interventies; zij vormen schakels in een causale keten die het effect van interventies verklaart. Nadat de tekorten in de huidige zorgverlening zijn beschreven en de belangrijkste belemmerende en bevorderende factoren voor verbetering zijn vastgesteld, is de volgende stap om specifieke doelen te formuleren voor het verbeter- of implementatieprogramma (goal-setting). Deze stap draagt volgens diverse theorieën over gedragsverandering bij aan de kans op succes.