Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Afasieën/taalstoornissen

Auteur : Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neuropsychologie

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Taal is een systeem van communicatie. Met spraak wordt bedoeld dat woorden uitgesproken (gearticuleerd) kunnen worden. Stem (fonatie) wil zeggen dat geluid met een zeker volume en timbre geproduceerd kan worden. Laesies van de hersenen kunnen stoornissen van stem (dysfonie), van articulatie (dysartrie) of van taal (afasie) veroorzaken. Er worden verschillende afasiesyndromen onderscheiden, de meest voorkomende zijn de afasie van Broca (taalexpressie), van Wernicke (taalbegrip), amnestische afasie (woordvinding) en de globale afasie (alle taalfuncties meer of minder gestoord). Omdat deze syndromen in de praktijk bijna nooit zuiver voorkomen, hanteren we tegenwoordig vaak het cognitieve taalschema volgens Ellis en Young. Hierbij worden vier hoofdfuncties onderscheiden: het gesproken woord, het geschreven woord, spreken en schrijven. Verschillende stappen van het taalproces worden gedefinieerd, bijvoorbeeld klankanalyse, woordherkenning, betekenisverlening. Elk van deze stappen kan gestoord zijn. Dit model levert een grote diversiteit van taalstoornissen, hetgeen beter strookt met de klinische praktijk. Bij stoornissen van lezen en schrijven spreekt men respectievelijk van dyslexie en dysgrafie. Ook rekenstoornissen (dyscalculie) kunnen na hersenbeschadiging voorkomen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Bernlef, J. (2008). De pianoman. Boekenweekgeschenk. Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Bernlef, J. (2008). De pianoman. Boekenweekgeschenk. Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek.
go back to reference Braun, C., et al. (2001). Dynamic organization of the somatosensory cortex induced by motor activity. Brain, 124, 2259–2267. Braun, C., et al. (2001). Dynamic organization of the somatosensory cortex induced by motor activity. Brain, 124, 2259–2267.
go back to reference Efron, R. (1990). The decline and fall of hemispheric specialization. Erlbaum. Efron, R. (1990). The decline and fall of hemispheric specialization. Erlbaum.
go back to reference Ellis, A., & Young, A. (1995). Human cognitive neuropsychology (2nd ed.). Psychology Press. Ellis, A., & Young, A. (1995). Human cognitive neuropsychology (2nd ed.). Psychology Press.
go back to reference Halligan, P., et al. (Eds.). (2003). Handbook of clinical neuropsychology. Oxford University Press. Halligan, P., et al. (Eds.). (2003). Handbook of clinical neuropsychology. Oxford University Press.
Metagegevens
Titel
Afasieën/taalstoornissen
Auteur
Ben van Cranenburgh
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3069-0_7