Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-07-2014 | Wetenschappelijke artikelen

Ondersteuning vanuit de GGD bij implementatie van seksuele voorlichting op school: faciliterende factoren en barrières in een tijd van bezuinigingen

Auteurs: Lisette Schutte, Fraukje E.F. Mevissen, Gerjo Kok

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 7/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Scholen zijn een handige plek om veel jongeren tegelijk te bereiken met gezondheidsprogramma’s. De implementatie van zulke programma’s gaat echter niet vanzelf en hulp van derden is dan nodig. Hoewel er vaak ondersteuning is vanuit de GGD, is met de huidige bezuinigingen die rol van de GGD niet meer vanzelfsprekend. Via vragenlijsten en interviews met GGD medewerkers is onderzocht wat de huidige en toekomstige ondersteunende rol van de GGD is en kan zijn bij de implementatie van Lang Leve de Liefde (LLL); een schoolprogramma voor bevordering van de seksuele gezondheid van de jeugd. Uit de resultaten blijkt dat de GGD-en steeds minder doen rondom het oude LLL lespakket. Ze zijn echter wel bereid om de verspreiding en adoptie van het nieuwe LLL lespakket te blijven ondersteunen. Bevorderende en belemmerende factoren van invloed op hun ondersteunende rol zijn onder te verdelen in 1) eigenschappen van het (oude) lespakket, en 2) de invloed van docenten, scholen, de GGD en gemeenten. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van implementatiestrategieën voor gezondheidsbevorderende interventies op scholen, ook wanneer de GGD of andere onderwijsondersteunende instanties beperkte ondersteuning kunnen bieden.
Voetnoten
1
Eindtermen/Kerndoelen: Kerndoelen van het onderwijs zijn streefdoelen voor het onderwijs, vastgesteld door het Nederlandse ministerie van onderwijs. De kerndoelen geven richtlijnen en minimumeisen voor het onderwijsaanbod en het niveau van kennis en vaardigheden dat leerlingen opdoen.. Sinds december 2012 is seksualiteit en seksuele diversiteit opgenomen in de kerndoelen van het basisonderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
 
2
JGZ: Jeugd Gezondheidszorg: een afdeling binnen de GGD die zich richt op een gezond en veilig opgroeien van alle kinderen vanaf de geboorte tot de leeftijd van 19 jaar.
 
3
Gezonde School methode: Dit is een vraaggerichte manier van werken die scholen helpt om structureel aan de slag te gaan met gezondheid en veiligheid.
 
4
Gemeentelijke nota volksgezondheid: De Wet Publieke Gezondheid (WPG) verplicht iedere gemeente tot het opstellen van een nota lokaal gezondheidsbeleid met daarin de ambities, keuzes en prioriteiten op het gebied van volksgezondheid en collectieve preventie.
 
5
Leskisten: Het documentatiecentrum binnen de GGD leent leskisten uit naar scholen met diverse lesmateriaal voor verschillende gezondheidsthema’s, waaronder het LLL lespakket voor het thema seksuele gezondheid.
 
6
Gezonde School methode: Dit is een vraaggerichte manier van werken die scholen helpt om structureel aan de slag te gaan met gezondheid en veiligheid.
 
7
Eindtermen/Kerndoelen: Kerndoelen van het onderwijs zijn streefdoelen voor het onderwijs, vastgesteld door het Nederlandse ministerie van onderwijs. De kerndoelen geven richtlijnen en minimumeisen voor het onderwijsaanbod en het niveau van kennis en vaardigheden dat leerlingen opdoen.. Sinds december 2012 is seksualiteit en seksuele diversiteit opgenomen in de kerndoelen van het basisonderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
 
Literatuur
1.
go back to reference Bos V, Jongh DM de, Paulussen TGWM. Gezondheidsbevordering en preventie in het onderwijs. Stand van zaken, effectiviteit en ervaringen van GGD’en en scholen. Bilthoven: RIVM, 2010. Bos V, Jongh DM de, Paulussen TGWM. Gezondheidsbevordering en preventie in het onderwijs. Stand van zaken, effectiviteit en ervaringen van GGD’en en scholen. Bilthoven: RIVM, 2010.
2.
go back to reference Fulpen M van, Bakker F, Breeman L, Poelman J, Schaalma H, Vanwesenbeeck I. Seksualiteit en seksuele vorming; een effectonderzoek naar de vernieuwde versie van het lespakket LLL. Utrecht: RNG, 2002. Fulpen M van, Bakker F, Breeman L, Poelman J, Schaalma H, Vanwesenbeeck I. Seksualiteit en seksuele vorming; een effectonderzoek naar de vernieuwde versie van het lespakket LLL. Utrecht: RNG, 2002.
3.
go back to reference Hoekstra F, Velderman MK, Wiefferink K et al. De adoptiefase van schoolgerichte preventieprogramma’s. Van boodschap naar beslissing. Tijdschr Gezondheidswetenschappen 2009;87:27-36. Hoekstra F, Velderman MK, Wiefferink K et al. De adoptiefase van schoolgerichte preventieprogramma’s. Van boodschap naar beslissing. Tijdschr Gezondheidswetenschappen 2009;87:27-36.
4.
go back to reference Rogers E. Diffusion of innovations. New York: the Free Press, 1995. Rogers E. Diffusion of innovations. New York: the Free Press, 1995.
5.
go back to reference Schutte L, Meertens R, Mevissen F, Schaalma H, Meijer S, Kok G. Long Live Love. The implementation of a school-based sex-education program in the Netherlands. (submitted). Schutte L, Meertens R, Mevissen F, Schaalma H, Meijer S, Kok G. Long Live Love. The implementation of a school-based sex-education program in the Netherlands. (submitted).
6.
go back to reference Vanwesenbeeck I, Bakker F, Fulpen M van, Paulussen T, Poelman J, Schaalma H. Seks en seksuele risico’s bij vmbo-scholier anno 2002. Tijdschr Seksuologie 2003;27:30-9. Vanwesenbeeck I, Bakker F, Fulpen M van, Paulussen T, Poelman J, Schaalma H. Seks en seksuele risico’s bij vmbo-scholier anno 2002. Tijdschr Seksuologie 2003;27:30-9.
7.
go back to reference Wiefferink K, Paulussen T, Linthorst M, Poelman J, Vanwesenbeeck I, Van Wijngaarden JCM. Planmatige invoering van het herziende lesprogramma LLL. Een tussentijds verslag van ervaringen van GGD’en met scholen. GGD Nieuws 2002;14:17-22. Wiefferink K, Paulussen T, Linthorst M, Poelman J, Vanwesenbeeck I, Van Wijngaarden JCM. Planmatige invoering van het herziende lesprogramma LLL. Een tussentijds verslag van ervaringen van GGD’en met scholen. GGD Nieuws 2002;14:17-22.
Metagegevens
Titel
Ondersteuning vanuit de GGD bij implementatie van seksuele voorlichting op school: faciliterende factoren en barrières in een tijd van bezuinigingen
Auteurs
Lisette Schutte
Fraukje E.F. Mevissen
Gerjo Kok
Publicatiedatum
01-07-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 7/2014
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-014-0101-4