Scholen zijn een handige plek om veel jongeren tegelijk te bereiken met gezondheidsprogramma’s. De implementatie van zulke programma’s gaat echter niet vanzelf en hulp van derden is dan nodig. Hoewel er vaak ondersteuning is vanuit de GGD, is met de huidige bezuinigingen die rol van de GGD niet meer vanzelfsprekend. Via vragenlijsten en interviews met GGD medewerkers is onderzocht wat de huidige en toekomstige ondersteunende rol van de GGD is en kan zijn bij de implementatie van Lang Leve de Liefde (LLL); een schoolprogramma voor bevordering van de seksuele gezondheid van de jeugd. Uit de resultaten blijkt dat de GGD-en steeds minder doen rondom het oude LLL lespakket. Ze zijn echter wel bereid om de verspreiding en adoptie van het nieuwe LLL lespakket te blijven ondersteunen. Bevorderende en belemmerende factoren van invloed op hun ondersteunende rol zijn onder te verdelen in 1) eigenschappen van het (oude) lespakket, en 2) de invloed van docenten, scholen, de GGD en gemeenten. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van implementatiestrategieën voor gezondheidsbevorderende interventies op scholen, ook wanneer de GGD of andere onderwijsondersteunende instanties beperkte ondersteuning kunnen bieden.