Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Plankenkoorts/examenvrees

Auteur : Annemarije Kruis

Gepubliceerd in: Kleine Kwalen in de huisartsenpraktijk

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Kernpunten

  • Plankenkoorts en examenvrees hebben een mentale en een fysieke component.
  • Het belangrijkste bij de behandeling is uitleg over de vicieuze cirkel waarin de patiënt is terechtgekomen, en over de factoren die de angst uitlokken en in stand houden.
  • Wanneer medicamenteuze therapie wordt overwogen, is het middel van eerste keus propranolol 10–40 mg, 1–2 uur voor het optreden of examen.
  • Het effect van propranolol berust vooral op het onderdrukken van de somatische verschijnselen, waardoor vaak ook de psychische verschijnselen verminderen.
Literatuur
1.
go back to reference American Psychiatric Association. Beknopt overzicht van de criteria DSM-5. Amsterdam: Uitgeverij Boom; 2017. American Psychiatric Association. Beknopt overzicht van de criteria DSM-5. Amsterdam: Uitgeverij Boom; 2017.
2.
go back to reference Clark DB, Agras WS. The assessment and treatment of performance anxiety in musicians. Am J Psychiatry. 1991;148:598–605.CrossRefPubMed Clark DB, Agras WS. The assessment and treatment of performance anxiety in musicians. Am J Psychiatry. 1991;148:598–605.CrossRefPubMed
4.
go back to reference Kenny D. Music performance: origins, phenomenology, assessment and treatment. Australian centre for applied research in music performance. Sydney: University of Sydney, Australian Centre for applied research in music performance, 2006. Kenny D. Music performance: origins, phenomenology, assessment and treatment. Australian centre for applied research in music performance. Sydney: University of Sydney, Australian Centre for applied research in music performance, 2006.
5.
go back to reference Bernstein DA, Clarke-Stewart A, Roy E. Psychology. Boston: Houghton Miffin Company; 1997. Bernstein DA, Clarke-Stewart A, Roy E. Psychology. Boston: Houghton Miffin Company; 1997.
6.
go back to reference James I, Savage I. Beneficial effect of nadolol on axiety-induced disturbances of performance in musicians: a comparison with diazepam and placebo. Am Heart Journal. 1984;108:1150–5.CrossRef James I, Savage I. Beneficial effect of nadolol on axiety-induced disturbances of performance in musicians: a comparison with diazepam and placebo. Am Heart Journal. 1984;108:1150–5.CrossRef
7.
go back to reference Neftel KA, Adler RH, Käppeli L. Stage fright in musicians: a model illustrating the effect of beta blockers. Psychosom Med. 1982;44:461–9.CrossRefPubMed Neftel KA, Adler RH, Käppeli L. Stage fright in musicians: a model illustrating the effect of beta blockers. Psychosom Med. 1982;44:461–9.CrossRefPubMed
8.
go back to reference James I, Pearson RM, Griffith DNW. Reducing the somatic manifestations of anxiety by beta-blockade – a study of stage fright. J Psychosom Res. 1978;22:327–37.CrossRefPubMed James I, Pearson RM, Griffith DNW. Reducing the somatic manifestations of anxiety by beta-blockade – a study of stage fright. J Psychosom Res. 1978;22:327–37.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Wachelka D, Katz RC. Reducing test anxiety and improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities. J Behav Ther Exp Psych. 1999;30:191–8.CrossRef Wachelka D, Katz RC. Reducing test anxiety and improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities. J Behav Ther Exp Psych. 1999;30:191–8.CrossRef
10.
go back to reference NRC 18 mei 2023. Stress tijdens examens: meer kinderen gebruiken bètablokkers. (op basis van gegevens Stichting Farmaceutische Kerngetallen.). NRC 18 mei 2023. Stress tijdens examens: meer kinderen gebruiken bètablokkers. (op basis van gegevens Stichting Farmaceutische Kerngetallen.).
11.
go back to reference Butt JH, Dalsgaard S, Torp C, Kober L, Gislason GH, Kruuse C, Fosbol EL. Beta-blockers for exams identify students at high risk of psychiatry morbidity. J Child Adolesc Psychopharmacol. 2017;27:266–73.CrossRefPubMed Butt JH, Dalsgaard S, Torp C, Kober L, Gislason GH, Kruuse C, Fosbol EL. Beta-blockers for exams identify students at high risk of psychiatry morbidity. J Child Adolesc Psychopharmacol. 2017;27:266–73.CrossRefPubMed
12.
go back to reference Suzman MM. Propranolol in the treatment of anxiety. Postgrad Med J. 1976;52:168–74.PubMed Suzman MM. Propranolol in the treatment of anxiety. Postgrad Med J. 1976;52:168–74.PubMed
13.
go back to reference van der Velde V. Multidisciplinaire richtlijn Angststoornissen 2013. Utrecht: Trimbos-instituut; 2013. van der Velde V. Multidisciplinaire richtlijn Angststoornissen 2013. Utrecht: Trimbos-instituut; 2013.
14.
go back to reference Davidson JR. Pharmacotherapy of social anxiety disorder: what does the evidence tell us? J Clin Psychiatry. 2006;67(Suppl 12):20–6.PubMed Davidson JR. Pharmacotherapy of social anxiety disorder: what does the evidence tell us? J Clin Psychiatry. 2006;67(Suppl 12):20–6.PubMed
15.
go back to reference Offerhaus L. Betà-blokkers tussen tremor en vibratio. Ned Tijdschr Geneeskd. 1986;130:765–6.PubMed Offerhaus L. Betà-blokkers tussen tremor en vibratio. Ned Tijdschr Geneeskd. 1986;130:765–6.PubMed
Metagegevens
Titel
Plankenkoorts/examenvrees
Auteur
Annemarije Kruis
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2962-5_7