Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Psycho-educatie gericht op onderwijsprofessionals

Auteurs : Marleen Derkman, Sascha Roos, Emilie van Tetering

Gepubliceerd in: Psycho-educatie over ADHD aan kinderen, jongeren en hun omgeving

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk geven we een beschrijving van psycho-educatie over de classificatie ADHD aan onderwijsprofessionals. We bespreken aandachtspunten om rekening mee te houden bij het geven van psycho-educatie aan onderwijsprofessionals en staan stil bij het belang om ouders en indien gewenst het kind of de jongere hierbij te betrekken. Er wordt uitleg gegeven over de classificatie ADHD, ADHD-gedrag in de klas en hoe dit verband kan houden met executieve functies. We bieden bijpassende handvatten aan voor in de klassensituatie, toegespitst op ADHD-gedrag in de klas en ADHD-gedrag in relatie tot executieve functies. Algemene leerprincipes zoals het bekrachtigen van positieve gedragingen door het direct belonen van gewenst gedrag en het negeren van ongewenst gedrag worden in dit hoofdstuk als suggesties genoemd.
Literatuur
go back to reference Caldarella, P., Larsen, R. A., Williams, L., Wills, H. P., & Wehby, J. H. (2019). Teacherpraise-to-reprimand ratios: Behavioral response of students at risk for EBD comparedwith typically developing peers. Education and Treatment of Children, 42, 447–468.CrossRef Caldarella, P., Larsen, R. A., Williams, L., Wills, H. P., & Wehby, J. H. (2019). Teacherpraise-to-reprimand ratios: Behavioral response of students at risk for EBD comparedwith typically developing peers. Education and Treatment of Children, 42, 447–468.CrossRef
go back to reference Faraone, S., Asherson, P., Banaschewski, T., Biederman, J., Buitelaar, J., Ramos-Quiroga, J., et al. (2015). Attentiondeficit/hyperactivity disorder. Nature Reviews Disease Primers, 1, 1–23. Faraone, S., Asherson, P., Banaschewski, T., Biederman, J., Buitelaar, J., Ramos-Quiroga, J., et al. (2015). Attentiondeficit/hyperactivity disorder. Nature Reviews Disease Primers, 1, 1–23.
go back to reference Kirova, A. M., Kelberman, C., Storch, B., DiSalvo, M., Woodworth, K. Y., Faraone, S. V., et al. (2019). Are subsyndromal manifestations of attention deficit hyperactivity disorder morbid in children? A systematic qualitative review of the literature with meta-analysis. Psychiatry Research, 274, 75–90. Kirova, A. M., Kelberman, C., Storch, B., DiSalvo, M., Woodworth, K. Y., Faraone, S. V., et al. (2019). Are subsyndromal manifestations of attention deficit hyperactivity disorder morbid in children? A systematic qualitative review of the literature with meta-analysis. Psychiatry Research, 274, 75–90.
go back to reference Kofler, M. J., Irwin, L. N., Soto, E. F., Groves, N. B., Harmon, S. L., & Sarver, D. E. (2019). Executive functioning heterogeneity in Pediatric ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 47, 273–286.CrossRefPubMedPubMedCentral Kofler, M. J., Irwin, L. N., Soto, E. F., Groves, N. B., Harmon, S. L., & Sarver, D. E. (2019). Executive functioning heterogeneity in Pediatric ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 47, 273–286.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Sjöwal, D., Bohlin, G., Rydell, A., & Thorell, L. B. (2017). Neuropsychological deficits in preschool as predictors of ADHD symptoms and academic achievement in late adolescence. Child Neuropsychology, 23, 111–128.CrossRef Sjöwal, D., Bohlin, G., Rydell, A., & Thorell, L. B. (2017). Neuropsychological deficits in preschool as predictors of ADHD symptoms and academic achievement in late adolescence. Child Neuropsychology, 23, 111–128.CrossRef
go back to reference Staff, A. I. (2022). Dealing with ADHD at school: Further insight into the assessment and treatment of ADHD behavior in the classroom. [PhD-Thesis – Research and graduation internal, Vrije Universiteit Amsterdam]. Staff, A. I. (2022). Dealing with ADHD at school: Further insight into the assessment and treatment of ADHD behavior in the classroom. [PhD-Thesis – Research and graduation internal, Vrije Universiteit Amsterdam].
go back to reference Van Veen, D., & Van der Steenhoven, P. (2014). Nationaal Onderzoek Intern Begeleiders: Eerste bevindingen. Tijdschrift Intern Begeleiders, 4(5), 42–46. Van Veen, D., & Van der Steenhoven, P. (2014). Nationaal Onderzoek Intern Begeleiders: Eerste bevindingen. Tijdschrift Intern Begeleiders, 4(5), 42–46.
go back to reference Wienen, A. W., Sluiter, M. N., Thoutenhoofd, E., De Jonge, P., & Batstra, L. (2019). The advantages of an ADHD classification from the perspective of teachers. European Journal of Special Needs Education, 34, 649–662.CrossRef Wienen, A. W., Sluiter, M. N., Thoutenhoofd, E., De Jonge, P., & Batstra, L. (2019). The advantages of an ADHD classification from the perspective of teachers. European Journal of Special Needs Education, 34, 649–662.CrossRef
go back to reference Wilcutt, E. G., Doyle, A. E., Nigg, J. T., Faraone, S. V., & Pennington, B. F. (2005). Validity of the executive function theory of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A meta-analytic review. Biological Psychiatry, 57, 1336–1346.CrossRef Wilcutt, E. G., Doyle, A. E., Nigg, J. T., Faraone, S. V., & Pennington, B. F. (2005). Validity of the executive function theory of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A meta-analytic review. Biological Psychiatry, 57, 1336–1346.CrossRef
Metagegevens
Titel
Psycho-educatie gericht op onderwijsprofessionals
Auteurs
Marleen Derkman
Sascha Roos
Emilie van Tetering
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2923-6_7