Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Handleiding voor het werkboek Mijn ID van ADHD

Auteurs : Marleen Derkman, Sascha Roos, Emilie van Tetering

Gepubliceerd in: Psycho-educatie over ADHD aan kinderen, jongeren en hun omgeving

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk geven we een beschrijving van de psycho-educatiesessies van het werkboek Mijn ID van ADHD, voor kinderen en jongeren met de classificatie ADHD, gegeven door professionals. We bespreken aandachtspunten waarmee rekening gehouden kan worden bij psycho-educatie aan kinderen en jongeren met de classificatie ADHD, waarna we uitgebreid beschrijven welke onderwerpen in de psycho-educatiesessies aan bod komen.
Literatuur
go back to reference Boland, H., DiSlavo, M., Fried, R., Woodworth, K. Y, Wilens, T., Faraoneet, S. V., et al. (2020). A literature review and meta-analysis on the effects of ADHD medications on functional outcomes. Journal of Psychiatric Research, 123, 21–30. Boland, H., DiSlavo, M., Fried, R.,  Woodworth, K. Y,  Wilens, T.,  Faraoneet, S. V., et al. (2020). A literature review and meta-analysis on the effects of ADHD medications on functional outcomes. Journal of Psychiatric Research, 123, 21–30.
go back to reference Faraone, S. V., Asherson, P., Banaschewski, T., Biederman, J., Buitelaar, J. K., Ramos-Quiroga, J. A., et al. (2015). Attention-deficit/hyperactivitiy disorder. Nature Reviews. Disease Primers, 1, 15020.CrossRefPubMed Faraone, S. V., Asherson, P., Banaschewski, T., Biederman, J., Buitelaar, J. K., Ramos-Quiroga, J. A., et al. (2015). Attention-deficit/hyperactivitiy disorder. Nature Reviews. Disease Primers, 1, 15020.CrossRefPubMed
go back to reference Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. McGraw-Hill. Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. McGraw-Hill.
go back to reference Quinn, P. D., Chang, Z., Hur, K., et al. (2017). ADHD medication and substance-related problems. American Journal of Psychiatry, 174(9), 877–885.CrossRefPubMed Quinn, P. D., Chang, Z., Hur, K., et al. (2017). ADHD medication and substance-related problems. American Journal of Psychiatry, 174(9), 877–885.CrossRefPubMed
go back to reference Sonuga-Barke, E. J. S., Sergeant, J. A., Nigg, J., & Willcutt, E. (2008). Executive dysfunction and delay aversion in attention deficit hyperactivity disorder: Nosologic and diagnostic implications. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 17, 367–384, ix.CrossRefPubMed Sonuga-Barke, E. J. S., Sergeant, J. A., Nigg, J., & Willcutt, E. (2008). Executive dysfunction and delay aversion in attention deficit hyperactivity disorder: Nosologic and diagnostic implications. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 17, 367–384, ix.CrossRefPubMed
go back to reference Stolte, M., Trindade-Pons, V., Vlaming, P., Jakobi, B., Franke, B., Kroesbergen, E. H., Baas, M., & Hoogman, M. (2022). Characterizing creative thinking and creative achievements in relation to symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder and autism spectrum disorder. Frontiers in Psychiatry, 13, 1–15. Stolte, M., Trindade-Pons, V., Vlaming, P., Jakobi, B., Franke, B., Kroesbergen, E. H., Baas, M., & Hoogman, M. (2022). Characterizing creative thinking and creative achievements in relation to symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder and autism spectrum disorder. Frontiers in Psychiatry, 13, 1–15.
go back to reference Te Meerman, S., Batstra, L., Dekkers, T., Groenman, A., Hoekstra, P., Hofhuis, M., et al. (2021). Richtlijn Voorlichting ADHD, V. 1.11. Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag. ZonMW. Online beschikbaar via: https://drukendwars.nl/voorlichting-adhd/ (geraadpleegd 9 mei, 2023). Te Meerman, S., Batstra, L., Dekkers, T., Groenman, A., Hoekstra, P., Hofhuis, M., et al. (2021). Richtlijn Voorlichting ADHD, V. 1.11. Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag. ZonMW. Online beschikbaar via: https://​drukendwars.​nl/​voorlichting-adhd/​ (geraadpleegd 9 mei, 2023).
go back to reference Tenenbaum, R. B., Musser, E. D., Raiker, J. S., Coles E. K., Gnagy E. M., & Pelham W. E. Jr. (2018). Specificity of reward sensitivity and parasympathetic-based regulation among children with attention-deficit/hyperactivity and disruptive behavior disorders. Journal of Abnormal Child Psychology, 46, 965–977. Tenenbaum, R. B., Musser, E. D., Raiker, J. S., Coles E. K., Gnagy E. M., & Pelham W. E. Jr. (2018). Specificity of reward sensitivity and parasympathetic-based regulation among children with attention-deficit/hyperactivity and disruptive behavior disorders. Journal of Abnormal Child Psychology, 46, 965–977.
go back to reference Yeung, A., Ng, E., & Abi-Jaoude, E. (2022). TikTok and attention-deficit/hyperactivitydisorder: A cross-sectional study of social media content quality. The Canadian Journal of Psychiatry, 67, 899–906.CrossRefPubMed Yeung, A., Ng, E., & Abi-Jaoude, E. (2022). TikTok and attention-deficit/hyperactivitydisorder: A cross-sectional study of social media content quality. The Canadian Journal of Psychiatry, 67, 899–906.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Handleiding voor het werkboek Mijn ID van ADHD
Auteurs
Marleen Derkman
Sascha Roos
Emilie van Tetering
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2923-6_6