Actief transport (zoals lopen of fietsen) kan een belangrijke bijdrage leveren aan de dagelijkse lichaamsbeweging. De beschikbaarheid van een auto van de zaak maakt de keuze voor de auto makkelijker. De gegevens voor deze studie zijn afkomstig uit de enquête Ongevallen en Bewegen in Nederland. Van juli tot september 2011 hebben 1404 personen via internet de voor dit onderzoek relevante vragen omtrent autobezit, de beschikbaarheid van een auto van de zaak en toestemming voor privégebruik volledig beantwoord. Hoofdgebruikers van een auto van de zaak halen minder vaak de combinorm (37%) dan hoofdgebruikers van een privéauto (54%), niet-hoofdgebruikers van een auto van de zaak (52%, niet significant), niet-hoofdgebruikers van een privéauto (54%), hoofdgebruikers van een privéauto met tevens een auto van de zaak in het huishouden (56%) en respondenten zonder auto (52%). Geconcludeerd wordt dat hoofdgebruikers van een auto van de zaak een risicogroep vormen voor bewegingsarmoede. Aanbevolen wordt werknemers en werkgevers te attenderen op dit risico, adviezen te geven over voldoende lichaamsbeweging - waaronder actieve vervoersmogelijkheden - en bedrijfsvervoerplannen te ontwikkelen en toe te passen die actief transport stimuleren.