Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

39. Weerstand

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wat is weerstand eigenlijk? Vaak is het verzet tegen een poging door iemand anders om een persoon of groep te veranderen. Een van de hoofdfuncties van weerstand is dan ook zelfbescherming door die persoon of groep. Het is heel normaal dat mensen overlevingsstrategieën inzetten, zodra ze zich onveilig voelen. Ook veranderingen kunnen een gevoel van onveiligheid oproepen, zeker als die verandering van bovenaf opgelegd wordt (zoals bij geplande verandertrajecten). We kunnen in zulke situaties een heel scala van overlevingsstrategieën zien, die door de veranderaars al gauw weerstand genoemd worden en op deze wijze een negatief label krijgen. In plaats van weerstand te bestrijden, is het zinvoller je af te vragen: wat kan ik doen om de weerstand te verminderen? Een van de eerste stappen daarbij is de weerstand van anderen serieus te nemen en op zoek te gaan naar wat er achter die weerstand zit. Om weerstanden sneller te leren herkennen geeft dit hoofdstuk voorbeelden van groepsafweer en van individuele afweermechanismen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Barker, R.G., Dembo, T. & Lewin, K. (1994). Frustration and regression: an experiment with young children. University of Iowa: Studies in Child Welfare. Barker, R.G., Dembo, T. & Lewin, K. (1994). Frustration and regression: an experiment with young children. University of Iowa: Studies in Child Welfare.
go back to reference Freud, S. (1989). Weerstand en verdringing (19e college). Colleges inleiding tot de psychoanalyse. In Inleiding tot de psychoanalyse. Meppel: Boom. Freud, S. (1989). Weerstand en verdringing (19e college). Colleges inleiding tot de psychoanalyse. In Inleiding tot de psychoanalyse. Meppel: Boom.
go back to reference Hartzema, R. (2003). Psychologie van de vrijheid. Amsterdam: Karnak. Hartzema, R. (2003). Psychologie van de vrijheid. Amsterdam: Karnak.
go back to reference Remmerswaal, J. (2000). Stabiliteit en verandering in groepen. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (B1200). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Remmerswaal, J. (2000). Stabiliteit en verandering in groepen. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (B1200). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Thoresen, P. (1972). Defense mechanisms in groups. In J.W. Pfeiffer & J.E. Jones (eds.), The 1972 annual handbook for group facilitators (pp. 117–118). San Diego, CA: University Associates. Thoresen, P. (1972). Defense mechanisms in groups. In J.W. Pfeiffer & J.E. Jones (eds.), The 1972 annual handbook for group facilitators (pp. 117–118). San Diego, CA: University Associates.
Metagegevens
Titel
Weerstand
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_39