Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

26. Arbeidstoeleiding

Auteur : M. Klomp

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een zinvolle dagbesteding in de vorm van werk (of scholing) wordt in het algemeen gezien als belangrijk. Jongeren met gedragsproblemen hebben hier baat bij.
Literatuur
go back to reference Binsbergen, M.H. van (2003). Motivatie voor behandeling; Ontwikkeling van behandelmotivatie in een justitiële instelling. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Binsbergen, M.H. van (2003). Motivatie voor behandeling; Ontwikkeling van behandelmotivatie in een justitiële instelling. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
go back to reference Duindam, T., Glas, M., & Ploeg, J. van der (1996). De sprong wagen. Activerende hulpverlening in de jeugdzorg. Utrecht: NIZW. Duindam, T., Glas, M., & Ploeg, J. van der (1996). De sprong wagen. Activerende hulpverlening in de jeugdzorg. Utrecht: NIZW.
go back to reference Eindevaluatie Nieuwe Perspectieven Amsterdam West/Nieuw West. (1997). Amsterdam: Instituut Jeugd en Welzijn, Vrije Universiteit. Eindevaluatie Nieuwe Perspectieven Amsterdam West/Nieuw West. (1997). Amsterdam: Instituut Jeugd en Welzijn, Vrije Universiteit.
go back to reference Faas, M. (1995). Een minicursus over motiveren in de jeugdhulpverlening. Tijdschrift Voor Jeugdhulpverlening en Jeugdwerk, 7 (4), 25-30. Faas, M. (1995). Een minicursus over motiveren in de jeugdhulpverlening. Tijdschrift Voor Jeugdhulpverlening en Jeugdwerk, 7 (4), 25-30.
go back to reference Haaster, A.G.J. van, Veldt, M.C.A.E. van der, & Bogaart, P.H.M. van den (1997). VertrekTraining ter voorkoming van thuisloosheid bij jongeren; De empirische evaluatie van de ontwikkeling van een nieuw trainingsprogramma. Leiden: Centrum Onderzoek Jeugdhulpverlening. Haaster, A.G.J. van, Veldt, M.C.A.E. van der, & Bogaart, P.H.M. van den (1997). VertrekTraining ter voorkoming van thuisloosheid bij jongeren; De empirische evaluatie van de ontwikkeling van een nieuw trainingsprogramma. Leiden: Centrum Onderzoek Jeugdhulpverlening.
go back to reference Handboek Work-Wise. (2001). Eefde: Rentray. Handboek Work-Wise. (2001). Eefde: Rentray.
go back to reference Klomp, M., & Kuijvenhoven, T.D. (2001). Motiveren van jongeren in trajecten van arbeidstoeleiding. Fase I: methodiekontwikkeling. Leiden: Afdeling Orthopedagogiek. Klomp, M., & Kuijvenhoven, T.D. (2001). Motiveren van jongeren in trajecten van arbeidstoeleiding. Fase I: methodiekontwikkeling. Leiden: Afdeling Orthopedagogiek.
go back to reference Klomp, M., & Kuijvenhoven, T.D. (2002). Motiveren van jongeren in trajecten van arbeidstoeleiding. Fase II: evaluatie experimenten. Leiden: Afdeling Orthopedagogiek. Klomp, M., & Kuijvenhoven, T.D. (2002). Motiveren van jongeren in trajecten van arbeidstoeleiding. Fase II: evaluatie experimenten. Leiden: Afdeling Orthopedagogiek.
go back to reference Klomp, M., Kloosterman, P., & Kuijvenhoven, T.D. (2002). Aan de gang. Motiveren van vastgelopen jongeren voor werk en scholing. Amsterdam: SWP. Klomp, M., Kloosterman, P., & Kuijvenhoven, T.D. (2002). Aan de gang. Motiveren van vastgelopen jongeren voor werk en scholing. Amsterdam: SWP.
go back to reference Miller, W.R., & Rollnick, S. (1991). Motivational interviewing. New York: Guilford Press. Miller, W.R., & Rollnick, S. (1991). Motivational interviewing. New York: Guilford Press.
go back to reference Nijnatten, C.H.C.J. van & Berchum, K.M. van (1996). Jeugdreclassering en de motivatie van delinquente jongeren. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35 (11), 455-465. Nijnatten, C.H.C.J. van & Berchum, K.M. van (1996). Jeugdreclassering en de motivatie van delinquente jongeren. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35 (11), 455-465.
go back to reference Otten, J. (2001). Motiverende gespreksvoering binnen Justitiële Jeugdhulpverlening. Eefde: Rentray. Otten, J. (2001). Motiverende gespreksvoering binnen Justitiële Jeugdhulpverlening. Eefde: Rentray.
go back to reference Otten, J., & Veen, I. van der (2001). Motiverende gespreksvoering. J*, Tijdschrift over Jongeren, 2 (3), 14-19. Otten, J., & Veen, I. van der (2001). Motiverende gespreksvoering. J*, Tijdschrift over Jongeren, 2 (3), 14-19.
go back to reference Ploeg, J.D. van der & Scholte, E.M. (2000). Interventies bij zeer problematische jeugdigen. Amsterdam: Nederlands Instituut voor Pedagogisch en Psychologisch Onderzoek. Ploeg, J.D. van der & Scholte, E.M. (2000). Interventies bij zeer problematische jeugdigen. Amsterdam: Nederlands Instituut voor Pedagogisch en Psychologisch Onderzoek.
go back to reference Prochaska, J.O., & DiClemente, C.C. (1984). The transtheoretical approach: Crossing traditional boundaries of therapy. Homewood, Il: Dow Jones/Irwin. Prochaska, J.O., & DiClemente, C.C. (1984). The transtheoretical approach: Crossing traditional boundaries of therapy. Homewood, Il: Dow Jones/Irwin.
go back to reference Roede, E. (1993). Motivatie en emotie van leerlingen: aanpak en theorie. Handboek leerlingbegeleiding, 6410-1 - 6410-21. Roede, E. (1993). Motivatie en emotie van leerlingen: aanpak en theorie. Handboek leerlingbegeleiding, 6410-1 - 6410-21.
go back to reference Ruikes, T.J.M. (1994). Ervaren en leren. Theorie en praktijk van ervaringsleren voor jeugdhulpverlening, jeugdbescherming en jeugdwerk. Utrecht: SWP. Ruikes, T.J.M. (1994). Ervaren en leren. Theorie en praktijk van ervaringsleren voor jeugdhulpverlening, jeugdbescherming en jeugdwerk. Utrecht: SWP.
go back to reference Schippers, G., Geerlings, P.J., & Brink, W. van den (1996). Behandelingsstrategieën bij alcoholproblemen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Schippers, G., Geerlings, P.J., & Brink, W. van den (1996). Behandelingsstrategieën bij alcoholproblemen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference SJRV (Stichting Registratie Jeugd Voorzieningen) (2003). Rapportage Jeugdhulpverlening 2002. Utrecht: SJRV. SJRV (Stichting Registratie Jeugd Voorzieningen) (2003). Rapportage Jeugdhulpverlening 2002. Utrecht: SJRV.
go back to reference Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg; Hulpverlening aan kinderen en jongeren in tehuizen. Baarn: Intro. Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg; Hulpverlening aan kinderen en jongeren in tehuizen. Baarn: Intro.
go back to reference Spanjaard, H. (1996). Handleiding bij de VertrekTraining. Utrecht/Duivendrecht: NIZW/Paedologisch Instituut. Spanjaard, H. (1996). Handleiding bij de VertrekTraining. Utrecht/Duivendrecht: NIZW/Paedologisch Instituut.
go back to reference Susteren, J. van (1987). Hulp op maat; Jongeren Maatschappelijk Werk in de praktijk. Amsterdam: Mart. Spruijt. Susteren, J. van (1987). Hulp op maat; Jongeren Maatschappelijk Werk in de praktijk. Amsterdam: Mart. Spruijt.
go back to reference Vreeman, M.J. (2003). Follow-UP Interview Work-Wise. Resultaten Rentray, periode juni 2002 - december 2003. Eefde: Rentray. Vreeman, M.J. (2003). Follow-UP Interview Work-Wise. Resultaten Rentray, periode juni 2002 - december 2003. Eefde: Rentray.
Metagegevens
Titel
Arbeidstoeleiding
Auteur
M. Klomp
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7141-9_26