Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Psycho-educatie gericht op ouders

Auteurs : Marleen Derkman, Sascha Roos, Emilie van Tetering

Gepubliceerd in: Psycho-educatie over ADHD aan kinderen, jongeren en hun omgeving

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk beschrijven we een handleiding voor de behandelaar waarmee de psycho-educatie over ADHD aan ouders gegeven kan worden, zowel individueel als groepsgewijs. Allereerst bespreken we aandachtspunten om rekening mee te houden bij het geven van psycho-educatie aan ouders van kinderen en jongeren met ADHD. Daarna beschrijven we uitgebreid de drie sessies psycho-educatie die qua opzet aansluiten bij het werkboek Mijn ID van ADHD voor kinderen en jongeren. In de eerste sessie wordt kennisgemaakt met elkaar en met de classificatie ADHD. De tweede sessie gaat over ADHD-gedrag thuis en op school. In de derde sessie wordt uitleg gegeven over de behandeling van ADHD en een blik geworpen op de toekomst met ADHD. Tevens worden er gespreksonderwerpen aangereikt die met of tussen ouders besproken kunnen worden.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference De Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag. (z.d.). ADHD en druk gedrag: betrouwbare informatie over ADHD en druk gedrag vind je hier! Geraadpleegd op 20 februari 2023 via https://adhdendrukgedrag.nl/. De Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag. (z.d.). ADHD en druk gedrag: betrouwbare informatie over ADHD en druk gedrag vind je hier! Geraadpleegd op 20 februari 2023 via https://​adhdendrukgedrag​.​nl/​.
go back to reference De Haas, W. (2020). Groepsbehandeling en teambegeleiding in de zorg. Een praktische handleiding op basis van de groepsdynamica. Uitgeverij Boom Nelissen. De Haas, W. (2020). Groepsbehandeling en teambegeleiding in de zorg. Een praktische handleiding op basis van de groepsdynamica. Uitgeverij Boom Nelissen.
go back to reference Keirse, M. (2017). Een levend verlies. In M. Keirse (Red.), Helpen bij verlies en verdriet. Een gids voor het gezin ende hulpverlener (pag. 207–221). Lannoo. Keirse, M. (2017). Een levend verlies. In M. Keirse (Red.), Helpen bij verlies en verdriet. Een gids voor het gezin ende hulpverlener (pag. 207–221). Lannoo.
go back to reference Kofler, M. J., Irwin, L. N., Soto, E. F., Groves, N. B., Harmon, S. L., & Sarver, D. E. (2019). Executive functioning heterogeneity in Pediatric ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 47, 273–286.CrossRefPubMedPubMedCentral Kofler, M. J., Irwin, L. N., Soto, E. F., Groves, N. B., Harmon, S. L., & Sarver, D. E. (2019). Executive functioning heterogeneity in Pediatric ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 47, 273–286.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Sjöwal, D., Bohlin, G., Rydell, A., & Thorell, L. B. (2017). Neuropsychological deficits in preschool as predictors of ADHD symptoms and academic achievement in late adolescence. Child Neuropsychology, 23, 111–128.CrossRef Sjöwal, D., Bohlin, G., Rydell, A., & Thorell, L. B. (2017). Neuropsychological deficits in preschool as predictors of ADHD symptoms and academic achievement in late adolescence. Child Neuropsychology, 23, 111–128.CrossRef
go back to reference Wilcutt, E. G., Doyle, A. E., Nigg, J. T., Faraone, S. V., & Pennington, B. F. (2005). Validity of the executive function theory of attention deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Biological Psychiatry, 57, 1336–1346.CrossRef Wilcutt, E. G., Doyle, A. E., Nigg, J. T., Faraone, S. V., & Pennington, B. F. (2005). Validity of the executive function theory of attention deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Biological Psychiatry, 57, 1336–1346.CrossRef
go back to reference Yeung, A., Ng, E., & Abi-Jaoude, E. (2022). TikTok and attention-deficit/hyperactivity disorder: A cross-sectional study of social media content quality. The Canadian Journal of Psychiatry, 67, 899–906.CrossRefPubMed Yeung, A., Ng, E., & Abi-Jaoude, E. (2022). TikTok and attention-deficit/hyperactivity disorder: A cross-sectional study of social media content quality. The Canadian Journal of Psychiatry, 67, 899–906.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Psycho-educatie gericht op ouders
Auteurs
Marleen Derkman
Sascha Roos
Emilie van Tetering
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2923-6_5