Skip to main content

Welkom bij Scalda & Bohn Stafleu van Loghum

Scalda heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen.Je kunt de producten hieronder links aanschaffen en rechts inloggen.

Registreer

Schaf de BSL Academy aan: 

BSL Academy mbo AG

Eenmaal aangeschaft kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL.

Heb je een vraag, neem dan contact op met Jan van der Velden.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Psycho-educatie

Auteurs : Marleen Derkman, Sascha Roos, Emilie van Tetering

Gepubliceerd in: Psycho-educatie over ADHD aan kinderen, jongeren en hun omgeving

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Volgens de Wet inzake de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) is psycho-educatie een verplicht onderdeel van behandeling bij alle (psychische) aandoeningen, dus ook als er sprake is van een classificatie ADHD. Met psycho-educatie wordt aan kinderen/jongeren en ouders en aan betrokkenen zoals school meer inzicht gegeven in de klachten, de best passende behandelmogelijkheden en de mogelijke gevolgen van een classificatie ADHD. Psycho-educatie kan individueel of in groepsverband worden gegeven, thuis of op een behandellocatie, geheel face to face of (deels) online. In de ondersteuning van psycho-educatie zijn er uiteenlopende middelen beschikbaar. Het wordt aanbevolen psycho-educatie te zien als een continu proces dat zo nodig herhaald dient te worden bij de overgang naar een volgende levensfase of bij verandering van setting.
Literatuur
go back to reference Dahl, V., Ramakrishnan, A., Spears, A. P., Jorge, A., Lu, J., Abraham Bigio, N., et al. (2020). Psychoeducation interventions for parents and teachers of children and adolescents with ADHD: A systematic review of the literature. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 32, 257–292. Dahl, V., Ramakrishnan, A., Spears, A. P., Jorge, A., Lu, J., Abraham Bigio, N., et al. (2020). Psychoeducation interventions for parents and teachers of children and adolescents with ADHD: A systematic review of the literature. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 32, 257–292.
go back to reference De Haas, W. (2020). Groepsbehandeling en teambegeleiding in de zorg. Een praktische handleiding op basis van de groepsdynamica. Uitgeverij Boom Nelissen. De Haas, W. (2020). Groepsbehandeling en teambegeleiding in de zorg. Een praktische handleiding op basis van de groepsdynamica. Uitgeverij Boom Nelissen.
go back to reference Federatie Medisch Specialisten. (2018). Richtlijn ADHD bij kinderen. Federatie Medisch Specialisten. Federatie Medisch Specialisten. (2018). Richtlijn ADHD bij kinderen. Federatie Medisch Specialisten.
go back to reference Ferrin, M., Perez-Ayala, V., El-Abd, S., Lax-Pericall, T., Jacobs, B., Bilbow, A., et al. (2020). A randomized controlled trial evaluating the efficacy of a psychoeducation program for families of children and adolescents with ADHD in the United Kingdom: Results after a 6-month follow-up. Journal of Attention Disorders, 24, 768–779. Ferrin, M., Perez-Ayala, V., El-Abd, S., Lax-Pericall, T., Jacobs, B., Bilbow, A., et al. (2020). A randomized controlled trial evaluating the efficacy of a psychoeducation program for families of children and adolescents with ADHD in the United Kingdom: Results after a 6-month follow-up. Journal of Attention Disorders, 24, 768–779.
go back to reference Looyeh, M. Y., Kamali, K., & Shafieian, R. (2012). An exploratory study of the effectiveness of group narrative therapy on the school behavior of girls with attention-deficit/hyperactivity symptoms. Archives of Psychiatric Nursing, 26, 404–410.CrossRefPubMed Looyeh, M. Y., Kamali, K., & Shafieian, R. (2012). An exploratory study of the effectiveness of group narrative therapy on the school behavior of girls with attention-deficit/hyperactivity symptoms. Archives of Psychiatric Nursing, 26, 404–410.CrossRefPubMed
go back to reference Montoya, A., Colom, F., & Ferrin, M. (2011). Is psychoeducation for parents and teachers of children and adolescents with ADHD efficacious? A systematic literature review. European Psychiatry, 26, 166–175.CrossRefPubMed Montoya, A., Colom, F., & Ferrin, M. (2011). Is psychoeducation for parents and teachers of children and adolescents with ADHD efficacious? A systematic literature review. European Psychiatry, 26, 166–175.CrossRefPubMed
go back to reference Power, T. J., Mautone, J. A., Soffer, S. L., Clarke, A. T., Marshall, S. A., Sharman, J., et al. (2012). A family–school intervention for children with ADHD: Results of a randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 80, 611. Power, T. J., Mautone, J. A., Soffer, S. L., Clarke, A. T., Marshall, S. A., Sharman, J., et al. (2012). A family–school intervention for children with ADHD: Results of a randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 80, 611.
go back to reference Van Langen, M. J. M., Szőke, R., Rijkelijkhuizen, D. N. J., Durston, S., & Van Hulst, B. M. (2023). Tegenstrijdigheden in psycho-educatie voor ouders van kinderen met ADHD: Een discoursanalyse. Tijdschrift Voor Psychiatrie, 65, 158–162.PubMed Van Langen, M. J. M., Szőke, R., Rijkelijkhuizen, D. N. J., Durston, S., & Van Hulst, B. M. (2023). Tegenstrijdigheden in psycho-educatie voor ouders van kinderen met ADHD: Een discoursanalyse. Tijdschrift Voor Psychiatrie, 65, 158–162.PubMed
go back to reference Vree, A. (2023). Psycho-education for childeren with an ADHD classification: Evaluation of the effectiveness of a psychoeducation group for children with an ADHD classification. Artikel in voorbereiding. Vree, A. (2023). Psycho-education for childeren with an ADHD classification: Evaluation of the effectiveness of a psychoeducation group for children with an ADHD classification. Artikel in voorbereiding.
Metagegevens
Titel
Psycho-educatie
Auteurs
Marleen Derkman
Sascha Roos
Emilie van Tetering
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2923-6_4