De afgelopen jaren zijn op veel plaatsen in Nederland Steunpunten mantelzorg ontstaan. Het dienstenaanbod van deze steunpunten wordt gekenmerkt door een grote diversiteit en specifieke methodieken en werkwijzen. Het aanbod is opgebouwd rond twee kerntaken: de directe ondersteuning van mantelzorgers en de indirecte, zoals de activiteiten die zijn gericht op gemeentelijke organisaties, organisaties in zorg en welzijn en op individuele beroepsbeoefenaren. De Steunpunten mantelzorg werken vanuit eenempowerment-gedachte, vraaggestuurd, systeemgericht en outreachend.
De medische zorg van huisartsen en de dienstverlening van de Steunpunten mantelzorg vervullen vanuit verschillende invalshoeken een rol bij verantwoorde zorg in de thuissituatie. Samenwerking en afstemming tussen huisartsen en Steunpunten mantelzorg zijn nog in ontwikkeling. Een adequate afstemming tussen de huisartsenzorg en de dienstverlening van een Steunpunt mantelzorg kenmerkt zich door de volgende aspecten: Signalering en doorverwijzing door de huisarts; het benutten van wederzijdse expertise en gezamenlijke signalering van leemtes in het lokale en regionale voorzieningenniveau.